Home > Mobiliteit > Is de elektrische auto de toekomst?

Is de elektrische auto de toekomst?

mo·bi·li·teit (de; v)

1 het zich verplaatsen; beweeglijkheid

 

Het is zo vanzelfsprekend in onze wereld van nu, maar toch komt er een nieuwe trend binnen mobiliteit, namelijk duurzame mobiliteit. Saai zou je kunnen zeggen, want wie wilt er met een sportauto rijden die geen brullend geluid maakt? Of nog erger; geassocieerd worden met een boomknuffelaar. Gelukkig is die tijd voorbij en kunnen we al het goede van auto rijden combineren met het bewust omgaan met de planeet.

 

Iedereen weet het ondertussen wel; het gaat slechter met de aarde en we moeten steeds meer op het milieu letten. En ook de autobranche heeft hier een stap voorwaarts in gezet, maar wel met goede achterliggende gedachten: “Hoe kunnen we auto’s maken die aantrekkelijk zijn voor de mensen, goede prestaties leveren, niet duurder zijn en toch ervoor zorgen dat ze minder schadelijk zijn voor het milieu?” Hoewel het volk steeds meer zijn steentje wilt bijdragen aan het milieu liepen de duurzame auto’s nog niet echt als warme broodjes over de toonbank. Dit blijkt wel uit het feit dat Toyota in 15 jaar maar 4 miljoen (http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/toyota/12183954/__Hybrideverkopen_Toyota_op_ongekende_hoogte__.html) hybride auto’s heeft verkocht, wereldwijd! Natuurlijk zijn deze slechte verkoopcijfers te danken aan het saaie imago en de hoge prijzen voor de duurzame auto’s.

 

Saaiheid is er niet meer bij

Hoewel een duurzame auto bijna altijd saai zal klinken, zal er toch echt een tijd aanbreken dat iedereen zo’n auto rijdt. Overal komen al oplaadpunten te staan en ook de overheid heeft de energiebewuste auto’s in een lagere belastingschaal ingedeeld. Soms heeft een elektrische auto geen bijtelling, terwijl je voor precies dezelfde auto op benzine wel 12 procent betaald. Tsja, dan lijkt me de keuze erg makkelijk. Tegenwoordig heeft bijna elk automerk duurzame varianten op bestaande modellen. En saai kan je ze al helemaal niet meer noemen, soms zijn ze zelfs sneller dan de benzine broertjes. Sinds kort is de Veritas RSIII Hybrid (http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/09/snelste-hybride-ter-wereld-veritas-rsiii-hybrid) op de markt, met maar liefst 600pk! Binnen 3,1 seconde naar de 100 kilometer per uur en een top van maar liefst 347!

 

Trendontwikkeling

Dat de snelle en mooie hybride auto’s trend is ontstaan is niet zo vreemd. Er was misschien nog niet echt vraag naar vanuit de consumenten, maar ze maken het de consument zo wel makkelijk om op deze weg iets aan het milieu te doen. De bevolking wordt zich bewuster van de achteruitgang van het milieu – denk aan broeikaseffect, opwarming van de aarde, etc. Hierdoor wordt er nu onder andere afval gesorteerd opgehaald en beter gerecycled. Maar toch vond een groot deel van de bevolking dat de auto-industrie een grote boosdoener was wat betreft het milieu probleem. In het begin ging de auto-industrie er iets aan doen – door te beginnen met de hybride techniek. Maar dan komt de andere kant van de mens om de hoek. Wel klagen, maar zodra het meer geld gaat kosten, dan hoeft het niet meer. Gelukkig is deze tijd nu bijna voorbij en zijn er betaalbare zuinigere auto’s voor iedereen.

 

Elektrisch rijden

“Elektrisch rijden heeft de toekomst”, aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. “Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen.” De vervolgstap in het proces zal naar alle waarschijnlijkheid volledig elektrisch rijden worden. Nu is het nog semi-elektrisch of semi-hybride, maar de technologieën zijn zo ver gevorderd en het is (financieel) zo interessant dat het maar afwachten is. In de tussentijd kan iedereen die een semi-elektrische auto koopt of least steeds vaker zijn/haar auto opladen op het werk, bij een benzine station, in de stad en noem maar op. Zelfs de overheid geeft een hoge subsidie voor het plaatsen van een oplaadpunt. Doe je dit samen met de buurman, dan wordt het wel eens heel gunstig. Maar of je al opladend bij benzinestations richting je vakantiebestemming in Italië wilt rijden, dat is de vraag.

Mening van de Nederlandse bevolking

“Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers. Twee derde denkt dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto’s geluid gaan maken. Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het traditionele motorgeluid als oplossing. Dit blijkt uit representatief onderzoek in opdracht van Siemens Nederland, uitgevoerd door Direct Research.” (ANP Nederland)

Dat elektrisch rijden de toekomst heeft, daar is geen twijfel over mogelijk, maar de vraag zal vooral zijn: “Wanneer rijdt iedereen groen en gaat heel de wereld mee overstag?”

 

Kaz Paul

1577081

Gemaakt door Kaz Paul

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. 18 september 2012 om 09:42

    Samgar Turkenburg
    18 september 2012

    Om de hele wereld over te laten stappen op “groen” vervoer zullen er een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden.
    Het zou dan namelijk goedkoper moeten worden voor de derde-wereld om een elektrische auto te rijden.
    Ook zullen de motoren van deze auto’s sterker gemaakt moeten worden voor bergachtig landschap en ruw terrein.
    Dit zijn nog maar een aantal kleine dingen die veranderd zouden moeten worden aan de huidige groene auto.

    Mensen in de westerse beschaving zijn eerder geneigd om aan het milieu te denken ook al zullen ze er wat meer voor moeten betalen.
    Maar mensen in de rest van de wereld zullen eerder denken aan zichzelf en kiezen voor de makkelijkste en goedkoopste optie. En voor nu is die optie nog steeds een auto op fossiele brandstof.

    Een veel groter probleem zijn de olie-producerende landen. Het is voor hen namelijk de grootste bron van inkomsten dat auto’s op fossiele brandstof rijden.
    In deze bananen-republieken draait hun hele economie op de winning en verkoop van deze brandstof.
    Als deze bron van inkomsten weg mocht vallen dan zullen deze olie-staten niets meer hebben. Voor hen zal het dan gaan als de koolmijnen in Limburg, een hoge werkeloosheid en vergrote armoede.
    Zij zullen daarom waarschijnlijk ook erg tegen dit idee zijn.
    Ik denk daarom dat het voor deze landen ook beter is om zich op de toekomst te richten.
    Ze zullen met een alternatief moeten komen voor de winning van fossiele brandstof.

  2. everthu
    18 september 2012 om 19:50

    Ikzelf wil later graag in een elektrische auto rijden. Benzine wordt namelijk steeds duurder en ik zie om mij heen dat mensen steeds vaker de auto laten staan en met bijvoorbeeld het OV gaan om maar kosten te besparen. Het ‘saaie’ imago van een groene auto is steeds minder aan het worden.

    Mensen worden zich steeds meer bewust van het feit dat we op onze aarde moeten passen en dat de fossiele brandstoffen steeds minder worden. Er zal ooit een moment komen dat we allemaal gedwongen worden om groen te gaan rijden of niet te rijden. Wanneer dit precies is, durf ik niet te zeggen. Maar het zal niet heel lang meer duren denk ik. En dat is een goede zaak!

    De hele wereld moet dus uiteindelijk wel een keer overstag gaan, maar dit kan niet van de ene op de andere dag gebeuren. De technologie is misschien nu nog niet optimaal en kan nog niet hetzelfde als een auto die op benzine rijdt, maar het is een kwestie van tijd voordat de technologie de benzine auto inhaalt. Kijk maar naar een telefoon van 10 jaar geleden en een telefoon van nu. Het verschil is enorm!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: