Home > Lifestyle > Geocaching

Geocaching

Door: Remy van Kats

De trend die ik deze week wil behandelen, hoorde ik tijdens het lopen in een weiland in Limburg. Deze provincie, die bekend staat om haar vlaaien, had deze in dit weiland ook genoeg in de koeienvariant. Van een mede-ontwijker van deze lokale non-lekkernij hoorde ik iets over geocaching en de mensen die daar aan doen. Mijn interesse was gewerkt.

Wablief?

Geocaching is eigenlijk niets anders dan schatzoeken per satelliet. Spelers verstoppen schatten op een plek waar ook ter wereld en laten via internet de locatie weten van deze zogeheten caches. Andere spelers kunnen dan met behulp van een GPS-ontvanger op zoek gaan. Op de meeste moderne telefoons zijn tegenwoordig apps te downloaden die het spelen van dergelijke ondernemingen leuker en makkelijker maken. De bekendste hiervan heet simpelweg ‘Geocaching’, gemaakt door een organisatie die Groundspeak Inc heet.

Geocaching is nog een relatief nieuw fenomeen. Pas in het jaar 2000 werd de eerste cache geplaatst. De laatste jaren is het een stuk bekender geworden met momenteel 5 miljoen spelers wereldwijd.

Trend

Geocoaching is een microtrend. De overkoepelende maxitrend die hierbij past is technologische verbetering in telefoons. De eerste keer dat Geocoaching werd beoefend, waren er nog geen telefoons met ingebouwde GPS. Ook verbinden met het internet was natuurlijk nog niet mogelijk. Nu dat wel het geval is, is een trend als Geocoaching ook haalbaar zonder een aparte GPS-ontvanger. Wandelaars hebben zo een doel tijdens het lopen en kunnen op online fora overleggen over gevonden voorwerpen en behaalde quests. Kinderen worden er ook vaak bij betrokken, want zij zien het natuurlijk als spannend avontuur. Niet verwonderlijk ook dat de meeste schatten bestaan uit kleurpotloden en  tekenmateriaal. Het is hierbij eerder regel dan uitzondering om niet de hele inhoud mee te nemen, maar ook zelf wat achter te laten voor een volgende vinder.

De megatrend waar dit weer onder valt is technologische vooruitgang in zijn algemeen. Een dergelijk spel was immers gewoon veel moeilijker en duurder met een normale GPS-ontvanger dan nu met de smartphones. Voor de uitvinding van de GPS-ontvanger was dit natuurlijk helemaal onmogelijk.

Hoewel deze trend dus nog relatief jong is, zijn er nu zoveel mensen begonnen met het zoeken en begraven van schatten, dat beheerders van natuurgebieden wezen op de problemen. Er werd te vaak van de gebaande paden geweken om schatten te verstoppen. Sommige natuurbeschermingsorganisaties zien daarom liever een verbod op Geocaching in zijn geheel. Hieraan kunnen we afleiden dat deze trend  al ver voorbij het niveau van  setters lijkt te zijn. Volgens de officiele Geocaching website spelen er wereldwijd zo’n 5 miljoen mensen mee. Het wachten lijkt daarbij alleen nog tot er een bekend persoon of bedrijf de vertaalslag maakt naar het echte grote publiek. Er is in Nederland een gigantisch potentieel aan mensen dat Geocaching kan gaan beoefenen. De lage instapdrempel doordat er niets nieuws aangeschaft hoeft te worden om deel te nemen is hiervoor de grootste oorzaak.

Toekomst

Het is moeilijk om te voorspellen hoe deze trend zich gaat voortbewegen. 5 miljoen spelers wereldwijd lijkt veel, maar is gezien de potentiële doelgroep van alle wandelaars met een smartphone nog gering. Sommige kleine hostels in bosrijke gebieden prijzen het spel aan om zo meer mensen naar hun gebied te trekken. Maar welke onderneming kan Geocoaching echt een wereldwijd bekend fenomeen maken?

BRONNEN

1. Itunes App Geocaching

http://itunes.apple.com/us/app/geocaching/id292242503?mt=8

2. Officiele Geocaching website

http://www.geocaching.com/

3. Geocaching Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geocaching

4. YouTube video over Geocaching

http://www.youtube.com/watch?v=-4VFeYZTTYs

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. 17 september 2012 om 20:28

    In mijn ogen één van de leukere trends die GPS met zich heeft meegebracht. Het lijkt mij dat door de groei van de smartphone en bereikbaarheid van internet deze trend alleen nog maar zal groeien. Het is nog maar de vraag of deze super nerdy trend zal aanslaan bij het grote publiek. Geocaching is namelijk niet voor iedereen weggelegd.
    Als bedrijven en marketeers zich ermee gaan bemoeien en opeens autosleutels of prijzen gaan weggeven ,zie ik deze trend zich wel verspreiden. Mensen willen altijd wel deelnemen aan dit soort dingen als er iets vets te winnen valt. Een soort van scavanger hunt met als prijs een complete vakantie naar Amerika of autosleutels van een of andere vette bak, maakt geocaching een stuk aantrekkelijker voor het grote publiek.
    Behalve bedrijven kunnen de deelnemers van geocaching ook misschien inspelen op de backpackers. Deze doelgroep wil vaak het land verkennen en hebben bijna altijd wel een smartphone met internet. Hostels kunnen hier op inspelen door het interessant te maken voor beide partijen. Verder heb ik geen idee of zulke dingen al bestaan. Ik neem aan van wel, aangezien het anders een gemiste kans zal zijn.
    Kwa ondernemingen die geocaching een wereldwijd phenomeen kunnen maken springen er bij meteen een paar te binnen: Discovery, National Geographic en misschien zelfs Greenpeace. Ik associeer geocaching met avontuur, natuur en buitensport. In andere woorden: Dream, Discover & Do. Perfect voor genoeg organisaties lijkt me?

    bronnen:
    http://www.yourdiscovery.com/nl/
    http://www.nationalgeographic.nl/
    http://www.greenpeace.org/international/en/

  2. 1 november 2012 om 18:17

    Voor de bekendheid van Geocaching is het misschien niet goed dat het er geen ondernemingen aan gekoppeld zijn maar dat maakt het ook zo leuk. Regelmatig loop ik zelf ook door het bos te zoeken naar een “schat” en hoe kinderachtig het ook klinkt geeft het een hele kick als je zo’n ding vindt. De Caches die je vindt zijn geplaatst op die plek omdat mensen dat een speciale en bijzonder plek vinden. Bij de informatie van die cache staat vaak een uitleg of een stuk geschiedenis. Op deze manier ontdek je bijzondere plekken waar je ander nooit komt.

    Als bedrijven hier zich mee gaan bemoeien gaat deze hele charme er van af. Het staat trouwens ook in de regels dat commerciele caches verboden zijn. Ik weet niet of het klopt dat beheerder van parken er niet blij mee zijn. Voordat je ergens een cache verstopt moet je namelijk toestemming hebben van een wijk of parkbeheerder. Zonder deze toestemming mag je geen cache verstoppen.

    Een probleem is nog wel dat de GPS van telefoon simpelweg nog niet goed genoeg zijn. De Iphone stuur je wel in de goede richting maar heeft meestal wel een afwijking van 10 meter wat het vinden soms onmogelijk maakt. Als je wat vaker caches wil vinden heb je echt wel een GPS apparaat nodig. Als de GPS in de telefoons beter wordt komt de animo denk ik vanzelf.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: