Home > Lifestyle > Megatrend & Lifestyle

Megatrend & Lifestyle

Jorne Kats – 16 September 2012

Iedere persoon is een uniek wezen, verantwoordelijk voor eigen daden en eigen lot. Dit zijn woorden van de beroemde en invloedrijke Duitse filosoof Friedrich Nietzsche. Terug naar het Nederland van nu. Je gaat zomaar een dagje met het openbaar vervoer in een trein die overvol is. Tijdens zo’n reis kun je goed de verschillende mensen onderscheiden. Er zit rechts van je iemand met een t-shirt aan van zijn favoriete rock ’n roll band en er staat iemand die een overhemd aan heeft, met sluik achterover gekamd haar en even verderop zit een persoon met een rode broek aan en een koptelefoon van beats by dr. Dre op zijn hoofd. Langzaam aan krijgen mensen steeds meer de nijging om zijn of haar identiteit te laten zien doormiddel van taalgebruik, kleding en objecten etc. Dit gegeven wordt ook wel een lifestyle genoemd.

We gaan terug naar de oorsprong deze ligt namelijk in India. Vroeger had je hier een kastensysteem en kon je doormiddel van kleding zien hoe rijk iemand was en welke kast deze behoorden. Hier in Nederland begon het uitdragen van wie je was doormiddel van bijvoorbeeld kleding pas na de 2de wereld oorlog. Door de ruimte voor vrijheid en het feit dat de kerk steeds minder macht kreeg kwam de jeugdcultuur in opkomst. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat je tijdens het hippie tijdperk in de jaren 60 precies kon zien of iemand naar de Rolling Stones luisterde of de Beatles.

In de jaren 90 kwam de jeugd cultuur in opmars. Dit hield in dat je door de lifestyle goed zien tot welke groep een persoon behoorde. Met lifestyle wordt bepaalde kapsels, piercings, kleding, tattoos, soort muziek maar ook gedachten en interesses bedoeld. Nu zijn er veel meer verschillende culturen. Voorbeelden zijn: kakkers, alto’s, skaters, hipsters, gabbers, surf dudes enzovoort. Bij welke groep men behoort willen jongeren graag naar buiten toe uitdragen. Waarom is dit een trend en geen mode? Dit omdat het een stijgende lijn is, mensen willen steeds vaker ergens bijhoren. Terwijl mode tijdelijk is en steeds weer terug komt.

De mega trend op maatschappelijk niveau is de Lifestyle. de meso trend is de beïnvloedbare keuze van de consument. Micro trends zijn de Merken en producten.

Is dit hokjesdenken wel positief? Aan de ene kant wel en aan de andere kant niet. Ik persoonlijk vind dit minder positief. Voor de marketing is dit natuurlijk geweldig, want je richt je op een doelgroep en als dit product populariteit wint bij bepaalde mensen binnen de groep wil iedereen dit op een gegeven moment hebben. Maar aan de andere kant lijkt me dit voor de persoon minder positief. Waarom zou je een dure Iphone kopen omdat dit binnen jou subgroep populair is? Waarom kun je als kakker uit het Gooi niet gewoon een keer de deur uit zonder polo of duur overhemd? Nederland staat bekend als een vrij land maar de beslissingen die je maakt zijn vaak bepalend voor de groep waar jij je in bevind. Dus is Nederland wel zo vrij als iedereen wil beweren?

Merk en producten ( microtrend )
Gemaakte keuze consument ( maxitrend )
Lifestyle ( megatrend )

Bronvermelding:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Existentialisme

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen/14456-het-kastensysteem-in-india.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeugdcultuur

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: