Home > Lifestyle > De thuis baristo

De thuis baristo

Gemaakt door: Luuk van Velthoven
Datum: 16-09-2012

Koffie is in Nederland niet weg te denken. Jaarlijks drinkt de gemiddelde Nederlander ongeveer 147 liter koffie. Vanaf de 16e eeuw wordt er in Europa al koffie gedronken. Deze koffie werd met schepen vanuit de Arabische landen naar Europa gebracht.

Veel Nederlanders beginnen de dag met een kop koffie om goed wakker te worden. In elk huishouden staat ook wel een koffiezetapparaat. In de snelle maatschappij waar wij in leven hebben we maar weinig tijd en moet alles snel. De koffiezet apparaten om snel een bakje koffie te kunnen zetten zoals de Senseo vliegen dan ook over de toonbank.

Maar sinds een tijd is er een nieuwe trend zichtbaar. De thuis baristo! Steeds meer Nederlanders hebben thuis een luxe koffiezetapparaat staan. De Nederlander wil weer genieten van zijn bak koffie en er de tijd voor nemen. In de supermarkten is het goed zichtbaar. Waar je drie jaar geleden alleen nog maar schappen zag met koffiepads en filterkoffie zie je nu overal verse bonen staan. Bonen in diverse smaken en sterkte. Grote koffiebedrijven springen hier dan ook direct op in en verkopen nu ook verse koffiebonen.

Koffiebars

Dat iedereen thuis zo’n apparaat wil is wel te verklaren. Als je tegenwoordig door een centrum van een grote stad loopt zie je in elke straat wel een koffiebar. Koffiebars waar vakmensen werken die alles afweten van koffie. De koffie word meestal mooi geserveerd met een afbeelding gemaakt van melk in het kopje. Het “gewone” bakje koffie volstaat tegenwoordig niet meer. De Nederlander wil op zijn minst een cappuccino maar het liefst een Latte Machiato, een Bambino of een Panna Montata. Mensen genieten van deze koffie en proberen thuis hetzelfde na te maken. Er zijn nu ook veel koffiebars die cursussen aanbieden hoe je een goede bak koffie zet.

Luxer leven

De trend van de “thuis baristo” komt voor uit de grotere trend (mesotrend) dat men steeds luxer wil leven. Steeds meer mensen willen de luxe die zij zien thuis ook hebben en hebben hier veel geld voor over. De wil om een steeds luxer leven te hebben komt voort uit het materialisme (megatrend). Al decennia lang vinden wij het belangrijk om spullen te hebben. Met deze spullen kunnen wij aantonen hoe goed we het hebben. Wij als mens kunnen ons hiermee vergelijken met bijvoorbeeld de buurman.

De wil om een goede bak koffie te zetten is naar mijns inziens dan ook niet perse een persoonlijke wens naar kort genot. Maar een prestige object om mee aan te tonen wat jij kan. Want wat is er nou fijner dan mensen die op visite komen te laten genieten van jou speciale koffie. Koffie die zij zelf thuis niet hebben.

Koffie als drank zou niet verdwijnen uit ons land. Daarvoor is koffie teveel deel geworden van onze samenleving. De vraag is natuurlijk wel hoelang deze trend van de speciale koffie duurt. Is de mens het straks niet weer zat om zoveel tijd te stoppen in 1 bak koffie? Want het kost natuurlijk meer tijd om een goede en lekkere bak te zetten. Of valt men weer terug in het oude gehaaste patroon?
Bronnenlijst:

https://www.delixl.nl/inspiratie/trendseninnovatie/slowkoffieistrendindehoreca/slowkoffieistrendindehoreca.jsp (16-09-2012)
http://www.koffiegek.nl/blog/blog.php?blog=708 (16-09-2012)
http://koffie.info/content/ (16-09-2012)
http://www.coffeecompany.nl/menu/ (16-09-2012)

Advertenties
Categorieën:Lifestyle
  1. eelkeverboom2
    17 september 2012 om 13:36

    Leuk artikel.. Het is als ik mij niet vergis alleen “Barista”, en niet “Baristo” 😉

  2. 18 september 2012 om 09:44

    Samgar Turkenburg
    18 september 2012
    Doordat de hele samenleving sneller gaat dan ooit tevoren denk ik dat de mens toch rustmomenten nodig blijft hebben.
    Daarnaast heeft door de snelheid van informatie via internet en de bereikbaarheid van bestemmingen de mens meer tijd voor andere dingen. Je ziet bijvoorbeeld dat met de opkomst van de metro-man de focus steeds meer licht in persoonlijke voldoening door lifestyle.
    Mensen zijn tegenwoordig steeds langer en meer met hun zelfbeeld bezig omdat ze daar tijd voor nemen. Het is voor veel mensen een prioriteit geworden om zich te richten op hun lifstyle en dit ook duidelijk uit te dragen naar zijn of haar omgeving.
    Als de langzame speciale kop koffie past in hun geuite lifstyle dan zullen zij daar een prioriteit van maken. Zelfontplooiing uit de piramide van Maslow zal ook steeds belangrijker worden voor de mens in deze samenleving.
    De maatschappij richt zich tegenwoordig ook steeds meer op het ‘kunnen’ van het individu. Je moet tegenwoordig er in de maatschappij uitspringen om op te vallen, dit geld vooral voor het maken van sociale contacten. Datingsites en matchmakers richtten zich ook steeds meer op de onafhankelijkheid van het individu. De enige manier om dus te overleven in een maatschappij die individualistisch is, is om je zelf te zijn.
    Dit “jezelf zijn” kan je uiten door bijvoorbeeld een simpel maar goedgezet kopje koffie aan te bieden als deel van je lifestyle.

  3. janseniris
    19 oktober 2012 om 14:50

    Ik zie het al steeds vaker. Mensen die terug gaan naar de filterkoffie. En dit zijn vaak mensen die thuis een mooie Nespresso of iets dergelijks hebben staan. Het argument is vaak dat filterkoffie eigenlijk gewoon hartstikke lekker is en je kan een grote pot tegelijk zetten. Een andere reden is dat die pads/cups/bonen of wat er dan ook in het apparaat gaat toch wel erg duur zijn. Mensen hebben minder te besteden en vinden een kopje koffie uit een goed koffie apparaat lekker, en de moeite waard om in te investeren maar als je bezoek krijg dan tikken die koffie cups toch wel erg aan. Ik ben het met Samgar eens dat er een groep mensen is die koffie meenemen in hun lifestyle. Deze mensen zullen niet snel teruggrijpen naar de simpelere koffie omdat ze hiermee een bepaalde status onderhouden, maar toch denk ik dat de luxe koffie een ware trend is die over een tijd zal veranderen of deels verdwijnen. Luxe koffie is namelijk niet alleen lekker maar het kost veel tijd en is nou eenmaal duur. Het zou dus kunnen dat de luxe koffie weer terug gaat naar een product voor in de koffiebars en dat thuis weer gewoon een ouderwets kopje filterkoffie wordt gedronken, of twee, of drie.

  4. timvanbreda
    18 januari 2013 om 02:46

    Ik denk juist dat de moeit om koffie te zetten blijft. Mensen zijn gewoon steeds kritischer geworden en daarbij hebben veel mensen door het hectische leven juist dit soort persoonlijk relaxmomentjes nodig. Des te drukker het leven, des te meer van dit soort ”eigen” momentjes er komen. Koffiemaatschappijen spelen daar handig op in, DE zit op dit moment met de burendag en de Saristo waarmee je zelf zo’n o zo perfecte koffie kan zetten, Nespresso focust zich op het echte Baristagevoel met hun nieuwe Nespresso Gran Maestria. Wat ik als Nespresso mederwerker eigenlijk vooral zie is dat mensen over het algemeen wel tevreden zijn met de vorm van koffie de ze hebben, maar daarnaast juist opzoek zijn naar kwaliteit. Denk aan machinekwaliteit, melkschuim en kalkfilters,

  5. deniseannahauser
    25 januari 2013 om 13:59

    Koffie is hip en wordt steeds hipper door de merken die hier weer een totaal nieuwe draai aan geven. Kijk naar Sarista, met een eenvoudige machine kun je in een handomdraai de perfecte koffie zetten. Snelheid, gemakkelijkheid en kwaliteit komen steeds dichter bij elkaar en dat is precies waar de consument behoefte aan heeft. Ik denk dat deze trend zich de komende jaren nog mer gaat ontwikkelen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: