Home > Business > Co-creatie Zal Overwinnen

Co-creatie Zal Overwinnen

ImageSteeds meer organisaties zien de kansen die het betrekken van consumenten bij bedrijfsvoering kan hebben. Anderen voelen de drang om op deze trend in te spelen, omdat zij anders het risico lopen dat klanten zich tegen hen keren. De invloed van consumenten op dienstverlenende organisaties is groter dan ooit. Consumenten zijn niet bang om organisaties kritisch te vertellen dat het aanbod niet overeenkomt met hun verwachtingen.

De betere bediening van de consument kan leiden tot een hogere waardering, tot onderscheiding ten opzichte van de concurrent en mogelijk tot meer winst. Het idee van co-creatie, staat aan de basis van de open source beweging en is de basisfilosofie waarop het internet is gebouwd. Internet is de afgelopen 15 jaar uitgegroeid van een afgesloten netwerk dat alleen voor wetenschappers en militairen toegankelijk was, tot het overal toegankelijke en overal aanwezige massamedium dat het vandaag is. Dat gebeurde doordat mensen meningen deelden, voortbouwden op elkaars ideeën, samen nadachten. Co-creatie is dus een bewezen winning formula.

de trend op microniveau laat zien dat consumenten met foto-en videobewerkingssoftware de gehele uitstraling van een product of concept kunnen veranderen ( verbeteren). Met programma’s als Youtube kunnen consumenten hun eigen reclamefilmpje maken, bewerken en delen met miljoenen geïnteresseerden. Die op hun beurt, weer kunnen toevoegen of veranderen.
Via de grote netwerken in social media, kan een individu zich aan de wereld laten zien als onderdeel van het concept en niet alleen als doelgroep of eindgebruiker. Behalve voordelen en invloed van de consument, realiseren bedrijven zich dat co-creatie ook in hun voordeel kan werken en maken hier dan ook steeds meer gebruik van of stellen hun platforms meer en meer open, zodat open innovatie toegankelijker wordt.  Een voorbeeld van deze maxitrend is dat Microsoft de programmacodes en softwarepakket van hun Kinect-sensor beschikbaar stelt om zo professionele, maar ook anderen de hardware te ontdekken en zo gezamenlijk de Kinect-hardware naar een hoger niveau tillen.

voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=4V11V9Peqpc&feature=fvwrel

Co-creatie vindt zijn herkomst in de veranderde relatie tussen consument en producent. De maatschappij veranderd en mensen willen en blijven niet langer lijdend voorwerp van producten of zelfs overheden. De digitalisering en technologisering hebben de consument. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn de revolutie in de Arabische wereld. Mensen nemen daar niet klakkeloos aan wat hen verteld wordt of wat hen wordt voorgeschoteld.

Co-creatie biedt nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en particulieren. De vraag is niet of deze ontwikkeling zich doorzet, maar hoe snel het zal gaan. Het is een kwestie geworden van vraag en aanbod. ‘’Als je niet naar mij luistert, ga ik naar een concurrent die dat wel doet. ‘’ Ze kunnen zich voegen bij de revolutie die co-creatie heet, het negeren of het proberen te onderdrukken, maar uiteindelijk zal de revolutie overwinnen.

bronnen:

http://www.martijnstaal.nl/2009/05/23/algemeen/co-creatie-in-nederland-welke-organisaties-ken-jij

http://2shelter.wordpress.com/blogs/blogs-gilbert/trends/trendanalysen/co-creation/

http://www.marketingonline.nl/achtergrond/bericht/co-creatie-het-speelkwartier-is-voorbij/

Reynaert, I., & Dijkerman, D. (2009). cocreatie. In I. Reynaert, & D. Dijkerman, Basisboek crossmedia concepting. Den Haag: Boom Lemma.

Staal, M. (2009, september 18). Co-creatie eindelijk mainstream? Opgeroepen op november 27, 2011, van Marketing Facts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090918_co-creatie_eindelijk_mainstream/

Schuurman, S. (2010, maart 19). Co-creation. Opgeroepen op november 22, 2011, van ITHNK: http://www.ithnk.com/2009/08/15/co-creation/

Prahalad, C., & Ramaswamy, V. In C. Prahalad, & V. Ramaswamy, De toekomst van concurrentie. Business contact.

(sd). Opgehaald van Mass customization: http://mass-customization.info/

Advertenties
  1. 2 november 2012 om 15:00

    In deze tijd waar sociale media zo’n grote invloed heeft is het voor bedrijven van groot belang dat zij goed luisteren naar de klant. Als bedrijf ben je afhankelijk van je vaste klanten en deze klanten zijn in deze tijd toch stukken minder merktrouw. Via alle nieuwe communicatiekanalen kan een bedrijf tegenwoordig zoveel winst pakken. Als jij als bedrijf goed kan inspelen op de wensen en klachten van een klant ben je goed bezig. De klant waardeert het dat naar hem of haar geluisterd word.

    Als bedrijf ben je nog slimmer bezig als je jou klant voor je laat adverteren. Als jou klant zo blij is met bepaalde producten of diensten gaat deze dit misschien wel doorvertellen. Door de kracht van sociale media kan dit een grote impact hebben.

    Als klanten kunnen meedenken over nieuwe producten en diensten raken ze betrokken bij het merk en gaan dus ook meer van jou doen.

    Je moet als bedrijf wel oppassen dat de klant het niet teveel voor het zeggen krijgt. Zo raak je de regie kwijt over je eigen bedrijf en ben je verloren.

    Luister goed naar de klant en speel daar goed op in maar zorg er wel voor dat je eigen baas blijft.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: