Home > Lifestyle > Celebrity Endorsement

Celebrity Endorsement

Door Orlando Kievit

De “rich and famous” uit veelal Amerika krijgen vaak aanvragen van producenten om hun naam en gezicht te lenen aan het product.  Hierbij wordt gekeken op de “Davie Brown Index” waar marketeers mee kunnen bepalen in hoeverre een publiek persoon invloed kan uitoefenen op de massa.  Hierbij wordt gekeken naar het beroep, manier van doorbraak, invloed, vertrouwen en dergelijke. Bedrijven hebben hierom dus ook stevige contracten afgelegd met de sterren omdat alles de verkoop van het product kunnen beïnvloeden. Hierom is eeuwige leeghoofd; Paris Hilton aangeklaagd voor 35 miljoen dollar door een Haar Extensie bedrijf die claimt dat zij de extensies van hun aartsvijand droeg. Al vraag ik me af waarom het bedrijf haar in de eerste plaats koos aangezien ze een *@$%# is.

Dom, Lomp en Famous

Het gezegde; alle publiciteit is goede publiciteit, gaat hier dus niet bij op. Een studie heeft uitgewezen dat bij een goede keuze voor je product alle eigenschappen worden overgedragen. Zo is Jessica Simpson momenteel beroemd omdat ze beroemd is en zien consumenten haar op twee manieren. Aan de ene kant, knap en gezellig maar aan de andere kant zwak en dom.  Zodra het product verkeerd wordt “gematcht” dan worden alleen de negatieve eigenschappen overgedragen.  Proefpersonen kregen de vraag wat ze vonden van een zakmes die hypothetisch werd gepromoot door Jessica Simpson en werd het over het algemeen afgedaan als een zwakke en domme zakmes. En wie wil nou een zwakke en domme zakmes? Niemand inderdaad.  Dus voor dingen als hoge hakken en make-up kan je haar best opschrijven maar niet als je product enigszins sterk, stoer, serieus of wat dan ook moet zijn.

Falende Praktijk

Dit zou natuurlijk voor de hand liggend zijn maar de praktijk wijst heel wat anders uit. Zo werden de Olson Twins die we kennen uit Full House, de klassieke serie die zich afspeelde in San Francisco met o.a. Bob Saget gevraagd voor een campagne om melk te promoten. Echter werden deze talentloze anorexia dames opgenomen bij een kliniek voor eetstoornissen.  Gedoemd te falen dus.

Zo ook met James Dean de Oscar genomineerde acteur die op 24 jarige leeftijd overleed dankzij een auto-ongeluk. Voor zijn dood promootte hij dat mensen veiliger moesten rijden in een commercial.  Ironisch genoeg kon hij dat ook beter zelf doen. En het het schandaal vorig jaar met Tiger Woods die we allemaal nog wel kennen zorgde ervoor dat veel contracten werden opgebroken. Hierbij werden producten als golf-clubs en shirts geassocieerd met niet betrouwbaar en een gebrek aan toewijding. Dit terwijl de producten moesten doorgaan voor high-performance materiaal.

Trends & Levensloop

De megatrend waar we over praten is technologisering en speelt zich af op maatschappelijk niveau. De afgelopen jaren is de technologie steeds grotere sprongen aan het maken waardoor je tegenwoordig  beroemd en succesvol kan worden vanuit je eigen slaapkamer. Het gevolg van deze megatrend is de maxi-trend; prestatiegerichtheid. Namelijk een verandering in de belevingswereld van de jeugd van tegenwoordig . De narcistische en zogenaamd alles kunnende jongeren van tegenwoordig zoals het bloedirritante zeilmeisje Laura en in mindere mate Esmee Denters die via youtube ontdekt werd. Hierbij komt nog eens dat men social network sites als Facebook de uitstek vinden om hun eigen leven te promoten. Een voedbron voor narcisme dus.

De microtrend voldoet slechts aan de eisen van de prestatiegerichtheid en narcisme van de jongeren. Want wie wilt nou immers niet een ster worden. Dress to impress, m.a.w. draag dus wat je sterren dragen dan word je zelf misschien ook wel een bekende Nederlander. Brand Endorsement is ondanks dat het al jaren oud is de laatste jaren steeds meer gaan spelen met onder andere acteurs en sporters voor Gillette en realitysterren als Kim Kardashian voor mode en make-up.

Het omslagpunt is al geweest en de sterren hebben nu veel volgers van de massa.  Een bekende acteur die in een film een originele coca cola drinkt of een artiest die in de nieuwste Volkswagen rijdt, stiekem doet het allemaal wat met ons onderbewuste echter pakt het niet altijd zo goed uit.

Welke indruk heb je van deze Chevy Sonic na deze clip? En is het geen weggegooid geld als je bedenkt dat de meeste Sonic-bezitters 50-plus zijn?

Meer weten?

Paris Hilton Countersues Hair Extension Company door ContactMusic:

http://www.contactmusic.com/news/paris-hilton-countersues-hair-extension-company_1186249

Celebrity endorsements not always a good bet, CU-Boulder study shows door Universiteit van Colorado:

www.colorado.edu/news/releases/2012/06/20/celebrity-endorsements-not-always-good-bet-cu-boulder-study-shows

The 7 Worst Celebrity Endorsements door ThisBlogRules:

http://www.thisblogrules.com/2010/09/the-7-worst-celebrity-endorsements.html

Celebrity Endorsed door Arne ten Ham:

http://informaatie.nl/2012/05/celebrity-endorsed/

De prestatiegeneratie: van carrièrekids tot keuzestress door Judith Lieftink:

http://blog.youngworks.nl/trends/de-prestatiegeneratie-van-carrierekids-tot-keuzestress

Advertenties
  1. 16 september 2012 om 21:57

    ‘Welke indruk heb je van deze Chevy Sonic na deze clip? En is het geen weggegooid geld als je bedenkt dat de meeste Sonic-bezitters 50-plus zijn?’

    impressie: De clip laat zien dat de Chevy Sonic trendy, hip en stoer is.

    weggegooid geld?

    De targetgroup lijkt me voor deze reclame niet van primair belang. Auto reclames spelen van nature sowieso meer in op buzz en viraliteit. Of in iedergeval meer dan andere producten en of services. Ik vind daarom totaal niet dat het ‘weggegooid’ geld is. Ik ben namelijk van mening dat het meer een merk reclame is dan een auto reclame.
    Verkoop het merk en verkoop het product. Het is inderdaad raar dat meeste Sonic-bezitters 50-plus zijn. Het lijkt me ook niet dat ze zich aangesproken voelen door deze commercial of door Rob Dyrdek, die in de Chevy Sonic aan het bungeejumpen is. De doelgroep van 20 tot 27 jaar en graag een eerste auto willen, kiezen uiteindelijk niet de Sonic. Vermoedelijk omdat ze een beter deal hebben gevonden of omdat de auto ze niet aanspreekt. De naam Sonic staat voor jeugdig en snelheid. Iets wat mannen van 50+ weer willen ervaren, tijdens een periode waar ze zich volwassen en rustige moeten gedragen. Je zou misschien kunnen zeggen dat er een tegentrend aanwezig is. De auto en campagnes zijn gericht op een doelgroep van 18-24 jaar (starters) maar worden uiteindelijk gekocht door de 50 plusser.

    bronnen:
    http://www.slideshare.net/mariachercoles/chevy-sonic-case-study-miami-ad-school-planning-boot-camp
    http://www.buzz-media.com/case-study/chevy-sonic/

  2. Remyvankats
    18 oktober 2012 om 12:51

    Je merk een gezicht van een bekend persoon meegeven is natuurlijk tricky business. Het gezicht moet allereerst goed bij het merk passen. Hoe wordt deze persoon gezien door onze doelgroep? Wat zijn de positieve en vooral ook negatieve associaties die men van hem of haar heeft? Voor je het weet zit je met een ‘zwakke en domme zakmes’ opgescheept.

    Een merk dat dit tot nu toe goed onder de knie lijkt te hebben is H&M. Zij maken vaak gebruik van personen die bij het grote publiek bekend staan als goedgeklede individuen, maar die toch ook vaak een alternatief randje aan zich hebben kleven. David Beckham, Kylie Minogue en recentelijk Lana Del Rey passen wat mij betreft prima in dit plaatje. Ze doen vaak niet meer dan enkel de kleding van H&M showen op posters en folder, maar werken hiermee wel mee aan beeld wat je hebt over deze kledinggigant. Blijkbaar heeft H&M onderzocht dat deze personen goed liggen in de beoogde doel- en of volggroep.

    Een voorbeeld hoe het ook drastisch mis kan gaan is met Lance Armstrong. Eerst Amerika’s grote held met 7 tourzeges op zijn naam, nu de grote crackschlemiel. Nike heeft dan ook maar besloten om de samenwerking met Lance te beëindigen. Pijnlijk, want er zijn al hele kledinglijnen waar zijn naam of zijn bedrijf Livestrong op prijkt. Dat kan nu allemaal in de uitverkoop.

    Een gezicht geven aan je merk is soms een prima strategie, maar moet erg zorgvuldig overwogen worden. Men kan nooit met alle zekerheid zeggen of de gekozen persoon in de nabije toekomst negatief in het nieuws gaat komen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: