Home > Lifestyle > Welcome to Pinterest!

Welcome to Pinterest!

Geschreven door: Denise Hauser

Net wanneer je dacht dat je grip had gekregen op het gebied van Social Media door je (vrije) tijd te spenderen op Facebook en jezelf er inmiddels ook toe hebt gezet Twitter een kans te geven, dient er alweer een nieuwe trend op het gebied van social media zich aan, namelijk Pinterest.

Pinterest is de snelst groeiende social media website in de Internet geschiedenis. Jaja, zelfs sneller dan Facebook. Als je nog nooit hebt gehoord van Pinterest kan het zijn dat je een man bent of je bent ouder dan 40 jaar. Deze trend wordt namelijk massaal nagevolgd door vrouwen onder de 40 jaar. Hoewel de mannen en oudere gebruikers het platform inmiddels ook hebben ontdekt, zijn zij nog niet zo actief in het pinnen en repinnen van afbeeldingen.

Pinterest bestaat al vanaf 2008 maar het afgelopen jaar is het pas echt een trend geworden. Het behoort nu tot de nummer 3 van de meest populaire sociale netwerken in de VS. Volgens Digital Marketer Trend Experian en Benchmark Report heeft Pinterest in de laatste week van januari slechts 21.500.000 bezoekers gekregen. Deze website heeft als snelste de 10 miljoen bezoekers bereikt!

Pinterest is eigenlijks niets meer of minder dan een online versie van het ouderwetse prikbord van kurk. Gebruikers kunnen hun eigen eigen “boards” met een thema aanmaken. De handige “pin” knop kun je in je browser zetten zodat je op elk gewenst moment iets van internet op je board kunt pinnen.

Het is gemakkelijk te gebruiken, totaal niet veeleisend en grafisch ziet het er gelikt uit. Pinterest is alsof je met je vrienden door een tijdschrift bladert en wijst naarde dingen die je wilt hebben, dingen die je laten inspireren of wilt uitproberen. Je zegt met een plaatje als het ware “Deze jurk is geweldig voor een feestje” of  “Ik ga dit gezonde recept eens proberen, het ziet er lekker uit”.

Net als andere social media kanalen is dit initiatief ook een nuttig middel om traffic naar je blog of website te genereren. Het is een ware traffic booster voor websites en webshops. Zo heeft Pinterest geleid tot een nieuwe en uiterst invloedrijke consumenten markt zonder teveel poespas. Een prikbord vol foto’s en beelden van onder andere mode-, huis-, tuin-, en sportitems of gadgets. Kortom, spullen waar mensen geld aan uit geven. Het beinvloed de koopkracht.

Het kan zijn dat je nu zuchtend op je stoel zit en denkt. Nou, geweldig… ik heb al nauwelijks tijd voor Facebook, Twitter, mijn blog, mijn website, e-mail. Nu moet ik ook nog aan de Pinterest?

Met zoveel marketeers aan boord is het misschien tijd om de volgende vraag te stellen; Is Pinterest daadwerkelijk een geschikte businesstool of is dit initiatief toch meer een moderne manier voor kookclubjes en breiverenigingen om recepten en breipatronen uit te wisselen?

Bronnen:

Pinsights.co
http://pinsights.co/top-retail-brand-pinterest-benchmark-report/

Frankwatching
http://www.frankwatching.com/archive/2012/02/07/pinterest-social-seo-pinteresting/

Pinterest
http://pinterest.com/masterwebber/pinterest-marketing/

Categorieën:Lifestyle
  1. Remyvankats
    18 oktober 2012 om 13:28

    Ik kan mij wel vinden in de doelgroep die je schetst. Zelf ben ik nog nooit in de verleiding gekomen om op Pinterest te kijken, laat staan mij ervoor aan te melden. Het is mij simpelweg te onduidelijk wat ik ermee opschiet om foto’s up te loaden of van andere te sharen. Een persoonlijk moodboard? Een verlanglijstje in foto’s? Opschepperij over je eigen kleding? Dat zijn toch allemaal dingen waar je dit medium niet voor nodig hebt?

    Om op je vraag in te gaan: ik denk dat ook veel bedrijven nog weinig idee hebben wat ze met dit medium aanmoeten. Bij mijn vorige stage bij Beeld en Geluid wilde ze ook een poging wagen om Pinterest in hun communicatie mee te nemen, maar veel verder dan willekeurig foto’s toevoegen zijn ze niet gekomen. Het communiceren met afbeeldingen is nu eenmaal lastig. Je kunt wel een sfeer of stijl neerzetten, maar echt een boodschap overbrengen is toch wat anders.

    Voorlopig lijkt het dan ook vooral een manier voor jonge vrouwen om te laten zien wat ze mooi/leuk/lekker lijkt. Een echt doel lijkt hier vaak nog niet achter te zitten. Als Pinterest dat zelf ook niet aan hun medium weet te verbinden, denk ik dat het niet een heel lang leven is beschoren.

  2. charlottebomon
    28 maart 2013 om 12:34

    Ik kijk af en toe op Pinterest, vooral als ik me verveel. Een eigen account aan maken hoef ik niet en ik kijk ook echt alleen maar naar wat er is. Ik volg geen vrienden en snap ook niet zo goed wat het nu eigenlijk toevoegd. Ik vind dat ze leuke ideeën hebben, dingen die ik zelf ook leuk zou vinden om een keer uit te proberen of te doen. Ik gebruik het dus meer als inspiratiebron dan als communicatie middel. En ik denk dat de meeste gebruikers dat zo zien. Ik zie niet in hoe een bedrijf hier goed op in kan spelen, laat staan nieuwe kopers kan vinden. Bedrijven zouden misschien wel een gevoel kunnen neerzetten op Pinterest, iets wat bij hun visie past maar of de rest van de gebruikers daar zo veel aan heeft is mij de vraag. Pinterest groeit hard maar ik denk dat het toch meer een plek blijft waar vrouwen interesses delen en elkaar inspireren. Het is wel een goede plek om trends te spotten trouwens, je ziet er de kleuren van de mode en wat nu helemaal hot is om in je huis te hebben of hoe je ze kunt namaken.

  3. 14 april 2013 om 23:27

    Ik weet dat Pinterest zich snel heeft verspreid, dat dit sneller is gegaan dan bij Facebook wist ik echter niet. Wat grappig dat Pinterest vooral onder vrouwen zo populair is. In het inzetten van beeld op social media zie ik een overall trend. Neem bijvoorbeeld Facebook, onder andere door de komst van de tijdlijn en iets handigs zoals instagram, is ook Facebook steeds meer om foto’s en beeld gaan draaien. Pinterest heeft hier fantastisch op ingespeeld.

    Persoonlijk denk ik dat veel gebruikers het fijn vinden om door middel van beeld een ik te creëren op het internet. Daarbij is de pagina super makkelijk in gebruik en kun je uren tussen de plaatjes van andere rond snuffelen. Wat mij betreft heeft Pinterest een hoog leuk-om-te-doenkarakter. Typisch iets voor vrouwen.

    Om terug te komen op jouw vraag of Pinterest ingezet kan worden als businesstool, ik denk van wel. Ik denk dat er een heel aantal bedrijven zijn waar Pinterest zeker een meerwaarde voor kan betekenen. Neem bijvoorbeeld modezaken, ontwerpers, winkels en ga zo maar door. En juist wanneer je weet dat er vooral vrouwen van onder de 40 actief zijn op Pinterest kan je daar je strategie op aanpassen. Wanneer je zowel de mogelijkheden en het bereik van Pinterest onderzoekt en kijkt naar de doelgroep denk ik zeker dat Pinterest commercieel kan worden ingezet. Want wat is er nu fijner dan dat je door je doelgroep word gedeeld op het internet?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

