Home > Business > Viral Marketing Voor Bedrijven

Viral Marketing Voor Bedrijven

Geschreven door: Sjors Roelofs
Image

Sinds de komst van Youtube in 2005 zijn bedrijven gaan geloven in snelle, goedkope video successen. Het succes van deze virals explodeert in korte tijd uit tot een epidemie van virale campagnes.
Deze marketingtechniek gebruikt namelijk bestaande sociale netwerken met als doel de marketinguiting zo snel mogelijk als een epidemie te verspreiden.

Bedrijven kampen met vier obstakels voor het maken van een viral: distributie, conversie, de player  en inhoud. Je video op het internet plaatsen om vervolgens achterover te leunen is geen optie. Bedrijven gaan steeds meer letten op deze succes factoren tijdens het creëren en uitvoeren van een virale campagne in de hoop dat de gemaakte viral explodeert op internet.

Een van de belangrijkste dingen waar een bedrijf zich mee bezig houd tijdens het maken van een viral  is de locatie: waar bied je je online video aan en hoe distributeer je hem naar je doelgroep.
Op Youtube wordt bijvoorbeeld dagelijks meer dan 85.000 uur aan videomateriaal toegevoegd.
Probeer daar maar eens in op te vallen met je (grappige) filmpje.

De player die gebruikt wordt om de video af te spelen is ook van essentieel belang. Vaak zie je video’s op Youtube of Vimeo waar er na het afspelen suggesties in beeld komen te staan van andere video’s waar het bedrijf vaak helemaal niet geassocieerd mee wilt worden. Het kan zelfs zo zijn dat deze video’s van de concurrent zijn. Vaker en vaker zien we daarom dat bedrijven een player helemaal branded ontwikkelen en eenvoudige interactieve elementen toevoegen, wat uiteindelijk voor conversie zorgt. De player wordt vaak ook als een kleine interactieve website beschouwt die een relatie opbouwt met de kijker.  Deze branded pagina’s spelen ook in op zoekmachines als Google. Deze zoekmachines kunnen een video herkennen op titel, beschrijving, thumbnail en juiste tags. In de praktijk zien we vaak dat video’s niet converteren doorbepaalde missers.  Als de kijker niet makkelijk kan doorklikken naar de website van de organisatie doet deze het dan ook niet, iets wat je op branded pagina’s een stuk makkelijker kan doen.

Virale campagnes worden geïnjecteerd met humor in de hoop dat ze aanslaan op het internet.
Succes is helaas niet vanzelf sprekend.  Zodra het duidelijk voor de kijker is dat het om een commerciële reclame gaat verliezen veel consumenten de aandacht. Marketeers zijn gedwongen nieuwe virals te verzinnen om de aandacht te trekken van haar doelgroep.
Deze trend is niet alleen zichtbaar in het bedrijfsleven maar ook als consument op het internet.
Enkele voorbeelden zijn:

* Arcade Fire’s HTML 5 muziekale video ervaring van ‘The Wilderness Downtown’ is een schoolvoorbeeld van een viral gemaakt in HTML 5.
Link: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=w44cdIOor7E

* Interactieve video’s worden ook steeds vaker gebruikt als virale campagne. Een voorbeeld hiervan is een interactieve video op Youtube die je je eigen keuzes laat maken. Het volgende voorbeel laat een virale campagne zien over safe sex en het belang van condooms. Link: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GQ54ddGsSVk

* Een voorbeeld van een Youtube Takeover campagne laat zien hoe de Expendables via een campagne op Youtube viraal ging. Link: http://www.youtube.com/expendables

De essentie van virale marketing bestaat dan ook uit evolutie. Marketeers zijn gedwongen creatief te evolueren willen zij nieuwe, spannende ideeën creëren. Niemand wil namelijk iets zien wat hij al gezien heeft. Denk maar aan de vele Old Spice parodies. Als je als bedrijf besluit een viral te maken, moet je gebruik maken van het nieuwste of beste wat het internet te bieden heeft. Dit is bepalend voor het succes van je campagne.
Wees daarom als bedrijf onderdeel van deze evolutie, want ook hier geld evolve or die.

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2012/08/27/online-videomarketing-4-succesfactoren/

http://socialtimes.com/viral-marketing-trends-2010_b32117

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie