Home > Business > The value of music

The value of music

David Bowie zei bijna 10 jaar geleden:

The absolute transformation of everything that we ever thought about music will take place within 10 years, and nothing is going to be able to stop it. I see absolutely no point in pretending that it’s not going to happen. I’m fully confident that copyright, for instance, will no longer exist in 10 years, and authorship and intellectual property is in for such a bashing.”

”Music itself is going to become like running water or electricity,” he added. ”So it’s like, just take advantage of these last few years because none of this is ever going to happen again. You’d better be prepared for doing a lot of touring because that’s really the only unique situation that’s going to be left.

(“David Bowie, 21st-Century Entrepreneur” New York Times -JON PARELES – Published: June 9, 2002. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9B03E1DA113AF93AA35755C0A9649C8B63)

We weten allang dat de verkopen van muziek op tastbare formaten als vinyl en cd steeds minder worden. Het internet heeft muziek distributie echt veranderd, muziek veranderd echt in een handelswaar. Maar onder druk van internationale economische en populatie groei, klimaat veranderingen en grondstof tekorten, worden water en elektriciteit nog duurder, meer verschillend in kwaliteit, meer waard en meer winstgevend. Sommige stroom is groen en schoon en sommige stinkt naar kolen…

In contrast word muziek steeds minder waard en word het meer gezien goederen dan de cultureel kunstwerk dat het ooit was. Dus ja, Bowie heeft gelijk en muziek word bijna als water, maar hij heeft hij ook voorzien dat water nog duurder en winstgevender word dan muziek?

David Bowie leek het meest nog gelijk te hebben dat het meeste winst zit in het touren en niet in de verkopen van je albums. Maar hoe zit dat in de toekomst? Het zal niet verassend klinken dat de laatste jaren een vernieuwde interesse in live muziek is ontstaan, vooral muziek en culturele festivals. In recente jaren lijkt er echter een overschot aan festivals, alleen al in Nederland laat staan de rest van de wereld.

De festival is in gevaar door deze overschot, mede geholpen door de crisis en de bezuinigen op kunst en cultuur door de Nederlandse overheid, zal de festival het nog moeilijk krijgen in de toekomst. We zien dat er een tegenbeweging ontstaat en het kritische publiek is op zoek naar kleinschalige festivals waarbij authenticiteit en locatie een belangrijke rol speelt. We zien nu al een trend dat de festivals zich uit de dichtbevolkte gebieden zich trekken naar verre oorden zoals in het buitenland.

Wat zeker is dat de bandjes altijd staan te trappelen om in een festival line up te staan. Hun inkomsten zullen niet gaan dalen.
Bronnen:

http://www.lifestyleguide.nl/laatste_lifestyle-nieuws/festivalganger-wijkt-uit-naar-verre-oorden/

Advertenties
Categorieën:Business
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: