Home > Uncategorized > LUIE CONSUMENT

LUIE CONSUMENT

 

Samgar Turkenburg

13 september 2012

Als paddenstoelen schieten ze uit de grond. De ene internet winkel is pas net gelanceerd en de volgende bied zich al weer aan met een lager verzend tarief.

Internetwinkelen is niet meer weg te denken uit het systeem van vraag en aanbod. Hoe gek je het ook bedenkt en ze verkopen het wel ergens op internet.

Online bestedingen zijn nog nooit zo hoog geweest. In 5 jaar tijd is het totaalbedrag van online bestedingen vervijfvoudigd1.

Het online winkelen is uitgegroeid tot een trend op meso niveau. De consument wil efficienter met zijn/haar tijd om gaan daarom is internetwinkelen zo populair geworden. Je hoeft niet meer door rekken met kleding te spitten, alleen je pc aanzetten en je hebt overzichtelijk alle producten overzichtelijk op een rij.

Luiheid is eigenlijk de onderliggende trend op maatschappelijk(mega) niveau. De mens wil steeds meer, steeds sneller en daar steeds minder voor hoeven te doen.

Het is een trend die in volle bloei is en eigenlijk alleen nog maar groter gaat worden. Dit komt doordat er steeds weer gewerkt word aan nog efficientere manieren om nog sneller te bestellen en te betalen om de drempel voor de consument zo laag mogelijk te houden.

Voordelen van internet shoppen zijn namelijk dat je overzicht hebt op de prijs verschillen tussen verschillende winkels.

Je kunt makkelijk zien wat het aanbod is bij een bepaalde winkel, het op een makkelijke manier betalen en je hoeft er het huis niet eens voor uit want het word soms zelfs gratis bezorgd.

Voor ondernemers is het ook erg handig, ze hoeven geen duur pand midden in het centrum van de stad te huren.

Het enige wat ze nodig hebben is een opslagruimte waar de producten opgeslagen worden alvorens ze naar de klant gaan.

Komt deze trend nu voort uit echte luiheid of wil men juist de rest van zijn/haar tijd efficienter besteden?

Bronnen:

1. http://www.tekstschrijvernodig.nl/images/down1285312570.pdf

Thuiswinkel Markt Monitor, Blaauw Research/Thuiswinkel.org (December 2008)

http://www.frankwatching.com/archive/2009/12/15/het-leven-van-een-online-ondernemer/

http://kijkdietrendseens.webklik.nl/page/trends-van-nu

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. laurenceloo
    16 september 2012 om 21:58

    We kijken eens door de ogen van de klant die winkels tegenwoordig niet meer durft te bezoeken. Neem een reguliere jeans winkel in de stad. Je staat met net met één been in de winkel of je hoort al ‘Kan ik u helpen?’. In de meeste gevallen zeg je dan netjes dat je gewoon even aan het kijken bent. En ook al sta je met je rug naar de verkopers toe, je voelt dan toch dat je in gaten wordt gehouden. Want bij maar één beweging richting de uitgang zonder iets te kopen hoor je ze vragen of je het hebt kunnen vinden. Of je hebt verkopers die, zoals ik altijd zeg, de ‘kapper’ uit gaan hangen. Zo van: ‘En ga je nog iets leuks doen dit weekend?’. Verkopers die net iets té veel contact willen.
    Daarnaast zijn veel mensen het zat om naar het gezever van een verkoper te luisteren die een apparaat helemaal de hemel in prijst. ‘Ja deze moet je echt doen, ik heb hem zelf ook’. Of juist verkopers die helemaal niks weten. Bij wijze van spreken heb je dan als klant meer kennis over het product dan de verkoper.
    Nee, ik begrijp goed waarom mensen liever rustig achter hun pc hun aankopen doen. Geen opdringerige verkopers meer om je heen. En als je denkt voor advies naar de winkel te moeten, zou ik toch even rond surfen op het web. Vaak zijn gebruikers op een recensie-site of forum wijzer dan de verkopers zonder enige kennis uit de winkel.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: