Home > Uncategorized > Van meer mensen naar minder gedoe

Van meer mensen naar minder gedoe

Inleiding

Sinds de jaren vijftig zie je in Nederland een flinke toename van de bevolkingsgroei, welvaartsstijging en uitbreiding van het wegennet. Deze veranderingen hebben veel invloed gehad op de Nederlandse samenleving. Onder andere op de groei van de Nederlandse mobiliteit.

Auto’s auto’s auto’s

Het woord automobiel is afgeleid van het franse automobile. Het is een samenvoeging van het griekse woord “αυτος” wat “zelf” betekend en het latijnse woord “movere” wat bewegen betekend. Letterlijk betekend het dus zelf bewegend.
In 1896 reden de eerste twee auto’s de Nederlandse wegen op en in 1939 waren er hier al 100.000 exemplaren van. Niet iedereen was blij met deze ontwikkeling. De introductie van de auto kwam in Nederland langzamer op gang dan in andere landen. De auto’s vormde een obstakel voor fietsers, voetgangers en paarden. Ze reden te hard en vormden een gevaar op de weg. De auto industrie kwam langzaam op gang want de overheid moest nieuwe wegen aanleggen maar dit vormde weer een bedreiging voor de nationale spoorwegen.
Rond 1950 nam het aantal auto’s in Nederland toch sterk toe. Er waren er zo’n 139.000, in 1960 waren dit er al 522.000 en tien jaar later was dit opgelopen tot 2.405.000. Steeds meer mensen kwamen in het bezit van een auto en konden zich sneller en gemakkelijker verplaatsen. Op deze manier werd door de jaren heen de mobiliteit van de Nederlander steeds belangrijker.

In en na de jaren 70 neemt het forensisme toe. Mensen gaan zich verplaatsen over grotere afstanden en de mobiliteit van de Nederlander word nog belangrijker. De woon-werkafstand wordt steeds groter en tussen 1985 en 1995 neemt deze afstand gemiddeld met 21% toe. In 2002 heeft CBS nieuwe cijfers gepubliceerd die aantonen dat tussen 1985 en 2001 de mobiliteit van de totale Nederlandse bevolking is gestegen met 30%.

De Nederlander is dus door de jaren heen een stuk mobieler geworden. Deze mobiliteit heeft echter ook zijn nadelen. In 1955 ontstond de eerste file. Door drukte rond de feestdagen liep het verkeer geheel vast rond Utrecht. De toename van het aantal auto’s werd echter toch gezien als positief. Het bezitten van een auto werd gestimuleerd en steeds meer mensen wilde meedoen aan deze trend.

Oeps, en nu?

Over de jaren heen is het dus steeds gemakkelijker geworden om je van de ene plek naar de andere te verplaatsen. Of nouja, gemakkelijker…
Tegenwoordig zijn er in Nederland meer dan 8 miljoen auto’s. De mobiliteit van de Nederlander word steeds vaker gezien als een probleem. Files, drukte in het openbaar vervoer en milieu vervuiling spelen een steeds grotere rol in onze samenleving. De bezorgdheid over dit probleem uit zich onder andere in het ontwikkelen van duurzame voertuigen, carpoolen en het terug dringen van het forensisme.

Groen

Duurzaamheid is een woord dat je steeds vaker voorbij hoort komen. De consument wordt zich steeds bewuster van het milieu. Als gevolg hier van is elektrisch rijden een begrip wat steeds vaker opduikt. De CO2 uitstoot word steeds groter, rijden word duurder, en we “vernietigen” onze planeet.
Rijden is vaak duur, milieu onvriendelijk, tijdrovend, frustrerend en niet altijd even snel. De ‘duurzame auto’ is hier een reactie op.

Een bedrijf wat inspeelt op het duurzaam rijden, de nadelen van de drukte op onze wegen, de kosten van het autorijden, parkeerproblemen, geluidsoverlast en vervoersgemak is Car2Go.
Zij hebben een nieuw concept ontwikkeld in Amsterdam. Hun uitgangspunt is: “elektrisch autogebruik in de stad zonder gedoe”. Op verschillende plaatsen in Amsterdam zijn de blauw met witte autootjes op te halen. Je betaalt alleen voor de minuten dat je de auto gebruikt. Elektriciteit, parkeren, onderhoud, verzekering en wegenbelasting zijn allemaal niet meer de zorg van de bestuurder want dit zit bij het bedrag inbegrepen. Via de app of website kan je de car2go auto vinden. Er rijden er op het moment 300 rond in het centrum van Amsterdam. Met een kaart ontgrendel je de auto en kan je vrijwel meteen wegrijden. Op alle toegestane parkeerplekken in Amsterdam kan je gratis parkeren en het enige wat je hoeft te doen is in de auto betalen door te pinnen. Je hoeft de auto niet terug te brengen naar een vaste parkeerplek maar kan hem overal laten staan.

Het is weliswaar nog een project op kleine schaal maar Car2go geeft mobiliteit en duurzaamheid een efficiënte en nieuwe draai.
Zou dit concept in de toekomst de oplossing bieden voor de problemen die de groei in onze bevolking, welvaartsstijging en mobiliteit de afgelopen jaren hebben veroorzaakt?

Bronnen:
http://dare.uva.nl/document/195626
http://www.kennislink.nl/publicaties/opkomst-van-de-auto-in-nederland
http://www.slideshare.net/Squarewise_Innovation/social-media-en-mobiliteit-4-trends-8-kansen3-succes-factoren
http://www.autowereld.com/promemorie/detail.asp?artikel=8534
http://www.deautogids.nl/begin/pagina.asp?page=18
http://www.car2go.com/amsterdam/nl/hoe-het-werkt/

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. 14 september 2012 om 09:55

    Samgar Turkenburg
    14 september 2012

    In de eerste instantie is het een goed alternatief voor de vervuilende auto in de stad. Aan de andere kant is het ook een verplaatsing van het probleem want als het gaat om vervuiling moet je kijken naar de energievorm.
    Maar een klein deel van de gebruikte energie in vorm van elektriciteit komt voort uit alternatieve energie. Het grootste deel van de elektriciteit word nog altijd opgewekt door oliverbrandende centrales die het milieu wel schade.
    Als het gaat om de drukte op de wegen in de stad is het misschien niet de beste oplossing om het gebruik van auto’s in de binnenstad goedkoop en makkelijk te maken. Aan de andere kant kun je op deze manier wel een alternatief bieden als er een verbod gaat komen op “vervuilende” auto’s in de binnenstad.
    Als er daadwerkelijk gewerkt zou worden aan het milieu dan zou er meer gedaan moeten worden aan het genereren van alternatieve energie zoals windmolens. Maar aangezien de staadsschuld alleen maar stijgt en we nu al op +- 25000,- euro per hoofd van de bevolking zitten is dit de komende jaren waarschijnlijk financieel nog niet haalbaar.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: