Home > Uncategorized > Social Media

Social Media

Door: Melvin van Alem

Welkom, je hebt de eer om mijn eerste blog te lezen. Hoewel ik deze schrijf voor een vak op school met de heerlijke naam; ‘Trands & Brands’ vind ik het persoonlijk ook leuk en hoop ik jullie wat bij te kunnen brengen.

Ik zou mij even voorstellen. Ik ben Melvin van Alem, vierdejaars CMD student met studievertraging, who cares! Voor mijn eerste blog wil ik het graag hebben over Social Media. Social Media is een verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Voorbeelden, Twitter, Facebook en YouTube

Om te kunnen nagaan of Social Media een ‘trend’ is moeten we eerst definiëren wat een trend precies is. Volgens Wil Michels in het boek ‘Brand-ID’ zijn er drie verschillende soorten trends; Mini, Maxi en Mega.

Megatrends zijn trends op maatschappelijk niveau en duren vaak 10 tot 30 jaar, bijvoorbeeld duurzaamheid.

Maxi (meso) zijn trends op consument niveau en duren tussen de 5 en 10 jaar, bijvoorbeeld, Biologisch voedsel.

Mini (micro) zijn trends op product niveau en duren meestal 10 tot 5 jaar, Bijvoorbeeld elektrische auto. 

Image

Een trend gebeurd dus over een langere periode en laat een duidelijk invloed achter en veranderd hiermee de maatschappij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een rage, dat kort en tijdelijk is.

Maar is Social Media nu een trend of juist eerder een rage?

De kracht van Social Media websites is dat de bezoeker actief mee kan doen. Tegenwoordig is het erg simpel om aan de rest van de wereld (volgers) doormiddel van video’s, foto’s en korte stukjes tekst jouw status update te geven en kan je zien wat men aan het doen is. We zijn dus sociaal bezig.

Volgens de piramide van Maslow heeft de mens behoefte aan sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing. Ik denk dat we kunnen stellen dat door de digitalisering (Megatrend) en overal mobile/bereikbaar willen zijn (Mesotrend) het logisch is dat we tegenwoordig platforms als Social Media (Microtend) hebben om dit te delen.

De mens is  vandaag de dag graag bereikbaar en op de hoogte van wat de rest van zijn vrienden/groep mensen met de zelfde interesses aan het doen is.

ImageDoormiddel van Social Media is dit niet alleen makkelijker, je kan ook een veel grotere groep bereiken. Waarbij het delen van informatie vroeger vooral gebeurde bij het plein voor de bakker, op een verjaardag of sportkantine kan tegenwoordig met een simpele status update al snel 1000 ‘geïnteresseerde’ bereikt woorden. Door het mobiel/bereikbaar zijn kan dit op elk gewenst moment van de dag 24/7. Met een druk op de knop kan je nog extra informatie/foto’s toevoegen zodat het beeld versterkt wordt.

We kunnen dan ook stellen dat Social Media zeker een trend is. Door de digitalisering worden we steeds mobieler en zijn de mogelijkheden eindeloos. We staan pas in het begin van dit tijdperk en de vraag is dan ook what is next?

Volgende keer kijken we hoe we Social Media en Apps kunnen combineren in de toekomst en gaan we echt op zoek als ‘trendwatcher’.

Bronvermelding: 

http://www.social-media.nl

Brand-ID, Wil Michels & Ineke Huyskens.

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: