Home > Uncategorized > Omrijden naar Koeweit is goed voor je portemonnee

Omrijden naar Koeweit is goed voor je portemonnee

Door Orlando Kievit

Waar men voor een litertje EURO 95 aan de Nederlandse pomp momenteel al 1,898 betaalt een Koeweiter gemiddeld zo’n 18 cent aan de pomp. Dat is dus reden voor klagen voor de Nederlanders en wellicht een reden om even om te rijden via Koeweit als je toch moet tanken. Waar Egypte de benzine subsidieert int onze overheid nog even 2/3 van de literprijs om de schatkist te spekken. Reden? Omdat zoals ze zelf zeggen het gebruik willen ontmoedigen. Maar zolang er geen OV is wat op tijd reist en waar je een zitplaats kunt bemachtigen, zodat je niet als opgepropt vee naar je bestemming reist blijft het overgrote deel toch lekker tanken.

De klant blijft dus komen maar wel met een sacherijnig humeur aangezien de euro’s sneller je portemonnee uitgaan dan de liters in je tank gaan. Als je de overheid moet geloven stijgt de prijs van een ruwe vat elke dag door schermutselingen in het Midden-Oosten of in Afrika. Of onlangs nog door Libië terwijl maar 2% van de wereldproductie daar afkomstig van is. Volgens het Clingendael instituut is het echter kort door de bocht en meer te wijten aan de stijgende vraag uit Azië en de stijgende dollarprijs.

Waar er twee vechten hebben er twee schuld

De politiek geeft de grote oliemaatschappijen de schuld door ze te verdenken van smerige complotjes terwijl de oliemaatschappijen de politiek weer de schuld geven. Maar waar er twee vechten hebben er twee schuld luidt het gezegde. De overheid heeft namelijk geen belang bij een prijsdaling en de oliemaatschappijen ook niet dus zullen ze het zolang mogelijk uitstellen.

Sinds jaar een dag stijgen de olieprijzen al immers betaalde men 30 jaar geleden wellicht 35 cent aan de pomp. De afgelopen tien jaar is echter bewezen dat de olieprijs met 80% gestegen is met eind 2001, 1,05 per liter. Het is dus duidelijk een trend omdat de stijgende lijn een langdurig verloop heeft dat wordt veroorzaakt door veranderingen in de bevolking, kapitaalvorming en technologie.

De trends

Dit zorgt voor verschillende soorten trends.  Allereerst is er een megatrend namelijk de stijgende olieprijzen. Dit speelt zich namelijk af op maatschappelijk niveau en oefenen hiermee over de hele wereld invloed op uit. Daarnaast zijn de stijgende olieprijzen niet voor iedereen een zorg, immers heeft niet iedereen een motorvoertuig. De duur van een megatrend is daarnaast vijftien tot dertig jaar en zoals in het intro al is verteld zullen de prijzen nog jaren stijgen.

De maxi-trend draait echter niet meer om het product maar zijn gericht op veranderingen in de belevingswereld. Het speelt zich af op consumentenniveau en is het gevolg van de megatrend. In dit geval een bewustwording van de kosten door de stijgende olieprijzen. Nederland is een rijk land maar met al een van de duurste olieprijzen en stijgende worden mensen langzamerhand er bewust van. En dit duurt ongeveer vijf tot tien jaar, en is de afgelopen jaren al aan de gang.

De microtrend is iets wat op het moment erg speelt en zijn het gevolg van de maxi-trend waardoor de consumenten rijp zijn voor een nieuw product, ook het succes hiervan is moeilijk te voorspellen. In dit geval het gebruik van andere vervoersmiddelen en dan met name elektrische voertuigen. Voordat mensen bewust werden van de alsmaar stijgende kosten reed men het liefst in een Hummer H2 met 4×4 aandrijving die 1 op 1 reed. Dit is nu afgelopen en we zien dat steeds meer mensen overstappen naar hybride auto’s. Het succes hiervan is echter moeilijk te voorspellen door toekomstige ontwikkelingen en het gebrek aan oplaadpunten.

Levensloop

Deze microtrend is momenteel bezig met een opmars en is al na het omslagpunt aan het werk. De invloeden zijn overal al langzaam zichtbaar geworden. We zien deze trend in films waarin de hoofdpersoon bijvoorbeeld een hybride auto rijdt en in bijvoorbeeld architectuur waar gebouwen in harmonie met de natuur samenleven. Deze drempel is overstegen en heeft een revolutie ontketent waar men steeds meer milieubewust aan het reizen is. Echter is het nu de taak van de volgers om het stokje over te nemen. En dit hoeft niet per se hybride te zijn, ook de NS heeft onlangs aangekondigd milieubewuste te zullen gaan reizen en lanceerde hier de Co2 applicatie voor, die te gebruiken is op hun website.

Olievoorraden en portemonnees worden tot de laatste druppel uitgeknepen, immers zo lijkt het. Vanaf welke prijs zou jij overstappen naar een ander vervoersmiddel dat beter is voor je portemonnee en voor het milieu?

Meer weten?

Info over brandstofprijzen, auteur onbekend:

http://www.brandstofprijzen.info/

Onrust in Libië echte oorzaak stijging benzineprijs? , auteur onbekend:

http://altijdwat.ncrv.nl/nieuwsblogs/onrust-in-libi%C3%AB-echte-oorzaak-stijging-benzineprijs

Benzinestijging 80% duurder in tien jaar tijd, door J. Grotenhuis:

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/09/benzine_80_duurder_in_10_jaar.html

NS en Milieu Centraal lanceren CO2-vergelijker, auteur onbekend:

http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2012/6/ns-en-milieu-centraal-lanceren-co2-vergelijker.html

Levensloop van een trend door Arman Abrahamjan:

http://home.planet.nl/~duym0018/levensloop.html

Advertenties
Categorieën:Uncategorized Tags: , , ,
  1. jornekats
    16 september 2012 om 11:04

    Omrijden naar Koeweit is goed voor je portemonnee, Jorne – Kats, 16 September 2012

    Het punt van de stijgende olieprijzen is inderdaad lastig. Maar aan de andere kant wordt er ook door deskundigen verkondigd dat de olie aan het opraken is. In bijvoorbeeld Saoudi Arabië zijn ze al jaren opzoek naar nieuwe bronnen maar dit levert niks op. Dit opraken van het olie kon men al ver van tevoren verspellen, dit is naar mijn mening ook al langer bekend. Ik heb alleen het idee dat de alternatieven achter worden gehouden door grote bedrijven zoals Shell, ExxonMobil etc. Want deze bedrijven willen niets liever dan zo veel mogelijk verdienen aan de olie. Nu op dit moment kost het reizen met milieuvriendelijke alternatieven behoorlijk veel geld want je moet een nieuwe auto kopen waarbij je nog steeds afhankelijk bent van de grotere oliemaatschappijen. De oliemaatschappijen willen zoveel mogelijk verdienen en proberen omdat het steeds moeilijker is om olie te krijgen steeds dieper en gevaarlijker te boren. Dit is volgens milieu organisaties een zorgwekkende ontwikkeling en zorgt er voor dat organisaties als Greenpeace op staan en grootschalig actie voeren. De organisatie Greenpeace probeert alles om de grotere oliemaatschappijen te stoppen. De hardere manieren die de oliemaatschappijen toepassen om olie te vinden worden steeds duidelijker.
    Nu op dit moment wordt Greenpeace aangeklaagd door de grote oliemaatschappij ‘Shell’. Greenpeace heeft namelijk blokkades bij de betreffende tankstations neergezet om aan te geven dat Shell bij de noordpool aan het boren is.

    Bronvermelding:
    http://www.vn.nl/Archief/Wetenschapmilieu/Artikel-Wetenschapmilieu/We-leven-op-de-rand-van-de-vulkaan-De-olie-raakt-op.htm

    http://aardgasinuwwagenpark.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=39

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: