Home > Uncategorized > Krasse Knarren

Krasse Knarren

Het is een van mijn grootste frustraties tijdens het wielrennen: hard fietsende oudjes. Hoe hard het ook waait, zij rijden moeiteloos terwijl ik moet ploeteren om een acceptabel gemiddelde te rijden.

De elektrische fiets is de afgelopen jaren ontzettend populair geworden onder de grijze koppen. Ik begrijp het ook wel. We leven in een tijd van ongekende mobiliteit. Iedereen kan gaan en staan waar hij of zij maar wil. En nu dat met de elektrische fiets ook nog eens duurzaam kan (iets wat we in deze tijden hoog in het vaandel hebben staan) is het niet vreemd dat de elektrische fiets een doorslaand succes is. Nog een voordeel is de krachtcompensatie voor oude knarren die op eigen kracht de pedalen niet meer rond krijgen. Zo blijven ze toch bewegen, wat gezonder (en veiliger voor hun omgeving) is dan dat ze de auto nemen. In mijn ogen is de elektrische fiets een goed voorbeeld van een minitrend die onze behoefte om mobiel te zijn/blijven op maxi niveau onderschrijft.

It’s a small world afterall
We zijn de afgelopen eeuwen steeds mobieler geworden. Waar men vroeger met paard en wagen meerdere dagen deed over de reis naar Parijs, sta je tegenwoordig binnen enkele uren met de Thalys op de Champs’Ellysee. Je zou kunnen zeggen dat de aarde kleiner is geworden. Deze toename in mobiliteit is gestaag gegroeid. Begin twintigste eeuw was het al mogelijk om met de Holland-Amerika lijn een verre reis te maken, maar was dat nog niet voor iedereen weggelegd. Tegenwoordig kun je voor € 90,- euro al met Corendon naar Alanya.

De toename van mobiliteit leek lange tijd geen grenzen te kennen. Pas laat in de vorige eeuw kwam het besef dat vrijwel al ons vervoer voortgestuwd wordt door een motor waar fossiele brandstof in gaat. We putten met ons reislustige gedrag in hoog tempo alle bronnen uit. Daarbovenop komt nog dat onze voertuigen gassen uitstoten die het klimaat aantasten.

Dit alarmerende beeld heeft de wetenschap doen beseffen dat onze mobiele standaard alleen behouden kan blijven als we een duurzame groene manier van voortbewegen ontwikkelen.

Lekker groen, moet je doen!
De ontwikkelaars achter duurzame vervoersmiddelen, of dat nou een elektrische fiets, hybride auto, of zelfs een gewone fiets is, ze raken een gevoelige snaar bij de consument. Vrijwel iedereen in onze Westerse samenleving is zich ervan bewust dat duurzaamheid een groot goed is. Steeds meer mensen proberen bewust om te gaan met het milieu. Het is het bewijst van de trend op maxi niveau. We neigen steeds meer naar biologisch en groen en hebben een beter besef van wat onze ‘ecologische voetafdruk’ is. Ook verschijnen er steeds meer elektrische auto’s in het straatbeeld. Iets wat ik nog steeds een gek gezicht vind. Zo’n auto met een snoer naar een oplaadpunt.

Wat is wat?
Zoals ik al zei is mobiliteit een groot goed in onze samenleving. Ook duurzaamheid hebben we tegenwoordig hoog in het vaandel. Nu vraag ik mij af onder welke megatrend ik de elektrische fiets moet plaatsen. Allereerst zou ik zeggen onder mobiliteit, maar daarmee doe ik duurzaamheid tekort. De elektrische fiets heeft in mijn ogen (ik heb geen bewijs, want ik schrijf dit artikel zonder internet L) sinds zijn introductie bij ouderen terrein gewonnen op zijn vervuilende broertje de scooter. Ik durf echter te stellen dat de voordelen van een elektrische fiets qua mobiliteit groter zijn dan de voordelen qua duurzaamheid. Er is tenslotte ook nog de gewone fiets, die geen accuzuur (wat een zeer milieuvervuilend goedje is) heeft. Op mobiel niveau brengt de elektrische fiets ouderen weer in beweging en komen ze verder dan op een gewone fiets.

Mijn tweede kanttekening is dat duurzaamheid misschien wel helemaal geen megatrend is. Als je het op wereldniveau bekijkt staat de Westerse samenleving redelijk alleen in haar strijd om bewustzijn ten opzichte van het milieu. India en China maken nog gretig gebruik van kolen als brandstof en hebben nog nooit gehoord van het verdrag van Kyoto. (wederom geen bronnen, maar dat is algemeen bekend toch?). Al schijnen er volgens een zangeres in Bejing toch 10 miljoen fietsen te zijn! Ze kunnen het wel!

Over mobiliteit als megatrend hoeven we denk ik niet te discussiëren. Vrijwel iedere generatie aardbewoners heeft zijn actieradius de afgelopen eeuwen vertienvoudigd.

Over de elektrische auto kunnen we nog wel een interessante discussie starten. Scharen we die onder mobiliteit of onder duurzaamheid? Mijn argument voor duurzaamheid is natuurlijk dat de uitstoot van een elektrische auto 0 is. Maar daar tegenover kun je stellen dat de elektrische auto een onderdeel is van onze toenemende mobiliteit. Dat klinkt misschien raar omdat de auto al heel lang bestaat, maar bedenk eens wat er zou gebeuren als de brandstof op raakt! Dan zouden we mooi stil staan! Daarom vind ik dat de elektrische auto ook onder mobiliteit valt. Aan jullie om te beargumenteren waar jullie het mee eens zijn!

Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

