Home > Mobiliteit > Vespa Door: Thijs Buijs

Vespa Door: Thijs Buijs

Vespa

Is een Italiaanse producent van bromfietsen en scooters. Na de tweede wereldoorlog begon Vespa met de productie van deze voertuigen. Vele vliegtuigonderdelen werden aanvankelijk gebruikt: zo was het voorwiel het neuswiel van de vroegere vliegtuigen, de motor was een aangepaste startmotor etc. Al snel werden deze scooters – ontworpen door Corradino d’Ascanio – populair in het naoorlogse Italië, waar grote vraag was naar eenvoudige transportmiddelen. Vespa werd op deze manier een merknaam.

We zien de Vespa tegenwoordig ook weer steeds vaker en overal rondrijden, vooral in Amsterdam. Dit is mede het geval doordat de media de bekende “top” crimineel Willem Holleeder er een aantal jaar geleden mee gespot heeft. Dit is inmiddels een beroemde foto geworden ergens genomen in Amsterdam. Hierna doken de Vespa’s plotseling overal op in de grote steden, zoals Amsterdam, en dan in het bijzonder Amsterdam Oud-Zuid.

Mij lijkt de Vespa geen rage te noemen doordat er geen schaarste heerst op de scooters. Er zijn er immers genoeg. Het is ook geen hype, want het is juist langdurig en niet van korte duur. Er is wel duidelijk een trend in te herkennen, en dan wel een Megatrend. Dit baseer ik op het feit dat deze trend al een langdurige tijd loopt en mensen dit product bewust kopen. De scooters gaan met gemak meer dan 10 jaar mee. Een maxitrend heeft ongeveer dezelfde duur van ongeveer 5 tot 10 jaar in tegenstelling tot een minitrend. De megatrend heeft een duur tot wel zo’n 15 tot 30 jaar, en komt hierdoor erg in de buurt van de levensduur van het product zelf. De gebruikers van de Vespa lijkt het bijna niet meer te gaan om het product zelf, maar juist meer om het imago of de status die het met zich mee brengt. Een maxitrend is gericht op de veranderingen in de beleveniswereld. De waarden hierbij zijn erg belangrijk. Dit geld voor het individu, maar eigenlijk meer voor de groep waarnaar je dit wilt uitstralen. Dit is duidelijk te zien aan bijvoorbeeld programma’s op de televisie zoals Gooische meisjes en Hoe heurt het eigenlijk?

Voorlopig denk ik ook dat deze trend nog niet op zijn einde zal raken. Het internet staat vol met handelaren en winkels die deze Vespa’s verkopen of het “pimpen” hiervan aanbieden. Ook zijn er vele accessoires te koop zoals windschermen en zadelhoezen die de trend en duur hiervan in stand houden. Daarnaast word het verkeersprobleem in de grote steden steeds groter. De parkeertarieven worden duurder en de files en chaos op de wegen steeds erger. Hierdoor kiezen veel mensen voor een gemakkelijkere en snelle manier van verplaatsing. De fiets of juist in dit geval de Vespa bieden hier een mooie oplossing voor. Daarom zal deze hype nog wel een tijdje blijven voortduren, maar het zal ook ongetwijfeld minder worden in populariteit. Nu bijna iedereen de scooter heeft is het niet eigenlijk al niet meer zo bijzonder.

Maar wat is er nu groter? De voordelen van de Vespa? Of juist het imago en status die hiermee behaald kan worden? Want zeg nou zelf, wie wil er niet rondrijden als een levende legende en hiermee ook nog eens de verkeersdrukte ontwijken.

Bronnen:

Vespa de Italiaanse producent van bromfietsen. Bron verkregen van: 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vespa_(voertuig)

Theorie achter de trends. Bron verkregen van:

http://kijkdietrendseens.webklik.nl/page/de-theorie-achter-trends

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: