Home > Uncategorized > De nieuwe auto: klein maar fijn

De nieuwe auto: klein maar fijn

Door Laurence van der Loo

Datum: 07-09-2012

We zien ze steeds meer op de weg: kleine, compacte auto’s. Er lijkt geen eind aan te komen. Autofabrikant na autofabrikant komt met een klein model op de markt. Waar men een tijd geleden nog werd uitgelachen met een kleine auto lijkt men nu helemaal hip te zijn in een kleine vierwieler. Maar de vraag is: waarom klein maar fijn?

Als autofabrikant kun je er niet meer omheen: je moet met een compact model op de markt komen. Waar de grote gezinsauto een lange tijd populair was, is dat nu al lang niet meer. Om een paar bekende kleine modellen op te noemen: Toyota Aygo, Volkswagen Up, Ford Ka, Fiat 500, Peugeot 107 en Citroën C1. Al deze auto’s zie je met regelmaat op de weg rijden. En de redenen daarvoor zijn duidelijk: de compacte auto is zuinig en minder duur.

De kleine auto lijkt dus twee vliegen in één klap te slaan. De overheid wil namelijk dat autofabrikanten ‘groener’ gaan denken. Autofabrikanten zijn dus genoodzaakt om auto’s te ‘downsizen’. Een modewoord: downsizing. Het is dé wereldwijde trend in de auto-industrie. Er is nog geen Nederlands woord voor, maar het komt hier op neer: auto’s worden kleiner, aan de buiten- en aan de binnenkant (NOS.nl, 7 september 2012). Door de kleine, zuinige motor van een kleine auto is de CO2-uitstoot vele malen lager dan bij een groter model auto (zuinige-auto.nl, 7 september 2012). Tevens is de motor een stuk zuiniger, waardoor brandstof wordt bespaart. Dit is weer goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Geld besparen is natuurlijk de tweede belangrijke motivatie voor mensen wanneer ze een kleine auto aanschaffen. Door het formaat en de zuinige motor betaal met een kleine auto weinig tot geen wegenbelasting. In tijden van economische crisis niet geheel onbelangrijk. Steeds meer mensen beseffen dat autorijden alsmaar duurder aan het worden is. De brandstofprijzen rijzen de pan uit en dus beseft men dat autorijden anders moet. Autofabrikanten spelen slim op de trend in dat autorijden groener en minder duur moet zijn.

Deze minitrend is al een tijdje bezig en is voorlopig nog lang niet voorbij. Een rage of hit kun je het dus niet meer noemen (Maenhoudt, 2008). Je kan het vergelijken met de trend in mobiele telefonie. Eerst was alles groot, toen moest alles klein en nu moet weer alles groot. Dat wil niet zeggen dat dit ook voor de kleine auto geldt, maar het lijkt wel op elkaar. Komende jaren zal steeds meer voorkomen dat bepaald wanneer iets een trend is vooral heeft te maken met het feit of iets wel of niet duurzaam is. Zo kun je deze trend in tweeën splitsen. Aan de ene kant kiest men voor groene producten ten behoeve van duurzaamheid. Aan de andere kant kiest men voor minder dure producten door de moeilijke financiële tijd waarin we leven. Men kiest bewust.

  • Minitrend: ‘groene’ producten
  • Maxitrend: bewust leven
  • Megatrend: duurzaamheid

En tevens:

  • Minitrend: minder dure producten
  • Maxitrend: economische crisis
  • Megatrend: globalisering

Tenslotte: we leven in een economische crisis. We kopen bewust. Maar we letten ook meer dan ooit tevoren op of iets ‘groen’ is of niet. Denk jij dat, als de economische crisis voorbij is, het bewust kiezen voor groene producten ook meteen is afgelopen?

Literatuurlijst:

Boek:

Maenhoudt, F. (2008). Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren, ISBN: 9789080740419

Websites:

NOS, ‘Klein en zuinig’ trend in autoindustrie, Dekker, L. (2010). Geraadpleegd op 07-09-2012, http://nos.nl/artikel/170705-klein-en-zuinig-trend-in-autoindustrie.html

AD, Kleine auto’s verzinnen grote trucs, (2011). Geraadpleegd op 07-09-2012, http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/2849553/2011/08/15/Kleine-auto-s-verzinnen-grote-trucs.dhtml

Citroën C1: klein en zuinig, (2009). Geraadpleegd op 07-09-2012, http://www.zuinige-auto.nl/zuinige-autos/108-citroen-c1-klein-en-zuinig/

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. timvanbreda
    18 januari 2013 om 02:23

    Ik denk dat het groen kiezen juist een vorm van tegentrend is tegen de economische crisis. Momenteel hebben veel mensen het gewoon niet voor het kiezen, toch zijn, hoe de zaken er ook economisch voor staan graag groen bezig. Ik voorzie juist een toename van groen gedachtegoed wanneer deze crisis overwaait.
    Nederlanders zijn altijd al zuinig geweest, en daar heeft de overheid mooi op ingespeeld in de vorm van wegenbelasting. Maar ook zul je moeten bedenken dat het op vakantie met de auto afneemt door bv het vliegtuig. Mensen hebben helemaal geen grote auto meer nodig. Wanneer je dan ook nog goedkoper en groener uit bent lijkt het mij een logische keuze. De rede dat ik juist denk dat het groene gedachtegoed juist groeit na de economische crisis is omdat over het algemeen, met als uitzondering auto’s al het biologisch/groene juist duurder is. Wanneer je in de supermarkt staat is de keuze voor biologisch tegenwoordig een stuk sneller gemaakt voor velen. Terwijl dit soms wel twee keer zo duur is. De maatschappij is zich gewoon bewuster, ondanks de financiële crisis.

  2. everthu
    18 januari 2013 om 17:03

    Ik denk dat groen kiezen een blijvende trend zal zijn. Mensen worden steeds duurzamer en zien daar de voordelen van. Op het moment dat de crisis voorbij is, zal de groene gedachte nog steeds aanwezig zijn bij de mensen.
    Daarnaast denk ik niet dat we straks blijven bij kleinere auto’s. Je ziet nu namelijk ook al een groei in de elektrische auto’s. Het kan dus best zijn dat we straks weer in grotere auto’s gaan rijden, maar deze zullen rijden op elektriciteit. Wel denk ik dat de wegen straks het aantal auto’s niet meer aankunnen en daardoor zullen meer mensen gaan kiezen voor het openbaar vervoer of andere middelen.
    De laatste jaren begint het bij de mens door te dringen dat we niet op deze manier door kunnen gaan en dat we toch echt wat duurzamer moeten gaan leven. We hebben nog een heel eind te gaan, maar de verandering is begonnen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: