Home > Mobiliteit > Vervoersmiddel als identiteit

Vervoersmiddel als identiteit

07-09-2012 | Dave Postma

In de jaren 60 van Engeland kende het een nieuwe tijdperk van economische bloei dat langzaam weer op gang kwam sinds WWII het Verenigd Koninkrijk 15+ jaar in duisternis had doen leven, hadden jongeren geld over.

Mods en rockers stonden recht tegen over elkaar in de jaren 60, het vervoersmiddel wat je reed bepaalde je alliantie. Was je een Mod dan reed je een Vespa of een Lambretta was je een Rocker dan reed je een cafe racer type motor als een Triumph. Door de associatie van mods en scooters was het verkoop van Vespa’s en Lamberetta’s ongekend hoog in de jaren 60.

De Mods zagen de scooter als een mode accessoires, ze prefereerden scooters voor hun Italiaanse kom af en mooie lijnen en curven en het glimmend chroom. Het weerspiegelde hun smaak voor continentale stijl en het was een manier om de sleur van hun working class  achtergrond te ontsnappen, hun scooters waren dan ook vaak kunst creaties voorzien van andere verf, spiegels lampen en andere accessoires. Voor de mods geld, mini trend scooters, maxi trend, eigenlijk het mod zelf zijn a.i. je voorkeur voor amerikaanse en continentale stijlen, en de maxi trend, aspireren naar een beter leven, en dat begon je door je boven je klasse te kleden en er zo bovenuit te stijgen.

Rockers daar in tegen gingen voor het praktische, zij gingen voor snelheid en verkozen daarom een Triumph en andere Cafe Racer type motors. Cafe Racers was een Engelse uitvinding en dat paste dan weer goed in de wat meer conservatievere blik van de Rockers. Voor hun geld dus Mini trend, cafe racers, maxi trend, Rocker levenstijl en Mega trend, de obvious Rebel zijn.

Hoewel een motor altijd al een beetje een bad boy associatie had door films als The Wild Ones. Kreeg de scooter toch wel een slecht imago door de Mods, ze werden voorheen gezien als een beetje vreemd met een uitgelopen obsessie voor kleren maar ook een beetje als nancy boys omdat sommigen hun gezichten smeerden met rode lipstick en mascara, hun gezichten onderpoederden en hun haren uren lang föhnden om zo die french backcombing te krijgen, ze hadden toch wel iets vrouwelijks. Hun anti-macho gedrag stond niet bepaald voor problemen, echter kwamen mods vaak van Engelse council estates waar alle working class gezinnen samen werden gegroepeerd in het toentertijd in klasse verdeelde Verenigd Koningrijk, zo sponsorden ze toch vaak hun uitgaven door criminaliteit en waren tieners uit deze council estates toch vaak straat bendes gaan vormen en hun territorium  verdedigde van andere rivaliserende bendes vaak ook Mods. De scooters werden daarom voorzien van wapens, zoals uitklapbare zwaarden die onder de scooter waren gemonteerd die uitklapten terwijl ze reden en zo enkelbanden doorsneden van rivaliserende Mod bendes en Rockers. De kranten die sensatie zochten pikten dit al snel op en de Mod en Rocker clashes in Brighton, 1964, haalden de koppen waardoor de scooter en Mod associatie ook in de spotlights kwamen. Hoewel negatieve associatie

Uiteindelijk vielen ook de Vespa’s en Lambretta’s ook out of favor bij de Mods,  terwijl ze ouder werden werden ze ingeruild voor Mini’s. De vrouwelijke look bij de Mods verdween langzaam, hun jongere broertjes haalden alle kappen van de scooters af zodat ze alleen nog maar het geraamte overbleef (die ze dan een Skelly noemden) en sommigen stapten zelfs over op Triumph Cafe Racers van hun rivalen toendertijd (alhoewel ze die wel dan weer poetsten tot ze glimmen) omdat de stijl laat jaren 60 wat veranderde en de meeste continentale invloeden werden afgestript en alleen nog grotendeels de Amerikaanse (Ivy) invloeden overbleven. Zodoende werd bijvoorbeeld Steve Mcqueen in “The Great Escape” herontdekt, en hun held reed daar ook op een Triumph.  De Rockers waren allang overgestapt naar grotere motoren en zijzelf zagen er viezer uit als ooit en laat jaren 60 werden de Windsor chapter gekroond als de eerste overzeese officiële Hell’s Angels groep.

De mods waren de opinieleiders dat er voor zorgde dat de scooter toch een soort van iconisch symbool is geworden voor de jaren ’60 in het verenigd koningkrijk. Als we vooruit spoelen naar de toekomst waar zelf erkende mod Bradley Wiggins de tour wint, zullen mensen in de hedendaagse mod scene de opinieleider (Wiggo) volgen en hun vintage scooters inruilen voor een racefiets?

http://www.independent.co.uk/news/people/profiles/bradley-wiggins-is-king-of-the-mods-7946867.html

Bronnenlijst:

A Glasgow gang observed – James Patrick

http://www.modculture.co.uk/a-glasgow-gang-observed-book-by-james-patrick-reissued/

—————————–

Mods! – Richard Barnes

http://www.amazon.co.uk/Mods-Richard-Barnes/dp/0859651738

—————————–

The A-Z of Mod – Paolo Hewitte & Mark Baxter

http://www.guardian.co.uk/books/2012/jun/01/the-a-z-mod-review

—————————–

Generation X – Charles Hamblett & Jane Deverson

http://books.google.nl/books?id=vwqoAAAAIAAJ&q=Generation+X+-+Charles+Hamblett+%26+Jane+Deverson&dq=Generation+X+-+Charles+Hamblett+%26+Jane+Deverson&source=bl&ots=9LIu0Grf0F&sig=Yr9dUbcieGm-JIYhl2N6dL5gXBk&hl=nl&sa=X&ei=IeJJULmlMIjB0gWCoYFQ&ved=0CDUQ6AEwAA

—————————–

Buttons the making of a president – Jamie Mandelkau

http://www.amazon.co.uk/Buttons-Making-President-Jamie-Mandelkau/dp/0722158041

Advertenties
Categorieën:Mobiliteit
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: